wtorek, 31 maja 2011

Komu dom na wodzie?

Komu dom na wodzie?

Domy na wodzie są nieobecne w naszym krajobrazie (i prawodawstwie), jednak niebawem może się to zmienić. Z czym kojarzą się nam pływające domy, czy każdy może w nich zamieszkać, a może to sposób na życie tylko dla wybranych? Aby dowiedzieć się, jakie są perspektywy rozwoju tego typu mieszkalnictwa w Polsce, czy jesteśmy otwarci na ten alternatywny model mieszkania i życia, czy może boimy się nowości i niekonwencjonalnych rozwiązań, wystarczy zapoznać się z wynikami badania.

Badanie zostało przeprowadzone w 2. kwartale 2010 r. na próbie 294 kobiet i mężczyzn z całej Polski. Jego wyniki pokazują, że chociaż większość z badanych spotkała się z pojęciem domu na wodzie (78%), jednak zamieszkać w nim chciałaby zdecydowana mniejszość (28%). Wyobrażenia na temat życia w "pływającym domu" oraz jego prawdopodobnych mieszkańców w znacznym stopniu tłumaczą niewielkie zainteresowanie tym alternatywnym rozwiązaniem mieszkaniowym.



Ekscentrycy i wolne ptaki



W opinii większości ankietowanych najbardziej skłonni do zakupu domu na wodzie powinni być ekscentrycy, osoby ceniące sobie oryginalność (82% respondentów). Dwóch na trzech pytanych jako mieszkańców domu na wodzie wskazało artystów oraz ludzi świata sztuki i kultury, ale i ludzi zainteresowanych ekologią i zdrowym stylem życia (67%). Jest coś co w pewnym sensie łączy powyższe odpowiedzi: najczęściej podawane skojarzenia wiążące się z domem na wodzie to "oryginalność" (89%) i "indywidualizm" (80%). Być może to myślenie stereotypami, ale analiza krzyżowa pytań wykazała, że wśród osób zainteresowanych zamieszkaniem w domu na wodzie, ponad 2/3 stanowią te, które cenią sobie indywidualność i lubią wyróżniać się z tłumu.



Dom na wodzie dla wielu respondentów jest też synonimem "wolności" (64%) i "przygody" (78%), a jego potencjalnymi nabywcami ludzie lubiący podróże, często zmieniający miejsce zamieszkania (68%). Dokładnie 2 na trzy osoby zainteresowane zamieszkaniem w tego typu domu twierdzą, że lubią różnorodność, a te same miejsca i powtarzające się czynności szybko ich nużą. W końcu jedna z podstawowych zalet domu na wodzie polega właśnie na tym, że z dnia na dzień możemy zmienić współrzędne geograficzne, widok z okna i sąsiadów.



Nieznane czyli niebezpieczne



Jeśli jednak pada hasło wolność i przygoda, to często zaraz po nim pojawia się myśl o niebezpieczeństwie i konsekwencjach. Dlatego naturalne jest, że domy na wodzie dla znacznej części badanej populacji oznaczają niepewność (47%), niebezpieczeństwo (41%) i problemy (41%). Co trzeci ankietowany obawia się, że aby zamieszkać w takim domu, trzeba przejść skomplikowane i długotrwałe procedury administracyjne. W wątpliwość poddawane są także kwestie związane z trwałością, komfortem i możliwością całorocznego zamieszkiwania w domu na wodzie. W opinii większości badanych pływający dom nie nadaje się na mieszkanie dla rodzin z dziećmi (64%) czy osób w podeszłym wieku (75%). Tylko co piąta osoba widzi w takim obiekcie dobrą lokatę kapitału (19%).



Dom na wodzie silnie kojarzy się więc z niebezpieczeństwem. Wśród tych, którzy są zainteresowani zamieszkaniem w tego typu domu przeważają "ryzykanci": 59% z nich przyznaje, że nie boi się podejmować ryzyka. W tej grupie jest też więcej pasjonatów nowości (40%) niż wśród osób niezainteresowanych mieszkaniem w domu na wodzie (33%). Kwestia oswojenia z tematem pływających domów jest tu być może kluczowa. Już sama odległość zamieszkania od rzeki czy jeziora jest nie bez znaczenia: 30% tych, którzy mieszkają blisko "wody" chciałoby zamieszkać w domu tego typu - dla pozostałych wskaźnik ten wynosi 9%. Co więcej, wśród osób, które wcześniej spotkały się z pojęciem domu na wodzie, 30% respondentów chciałoby w nim zamieszkać, podczas gdy w grupie nieznających tego terminu, taką wolę wyraziło jedynie 15% osób. Potwierdza się więc prawda, że boimy się tego co nowe, nieznane, niesprawdzone. Może więc kiedy domy na wodzie pojawią się w polskim krajobrazie, zaczną wzbudzać większe zainteresowanie - także wśród "zwykłych" Polaków.



Badanie zrealizowano metodą ankiety internetowej w serwisie www.pbonline.pl w okresie od maja do lipca 2010 r. na próbie 294 respondentów.



Pełny raport można pobrać na stronie:

www.pbonline.pl/customers/pages/raporty-z-badan--2

--
Stopka

Katarzyna Muszyńska,

PB Online

www.pbonline.pl

Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz