wtorek, 21 czerwca 2011

Wizualizacje 3D - jak powstają?

Wizualizacje 3D - jak powstają?

Wizualizacje trójwymiarowe są co raz częściej stosowaną formą przedstawiania projektów architektonicznych, obiektów, wnętrz i domów. Często stosowane także w reklamie. Wizualizacje stają się niejako fenomenem naszych czasów - zupełnie jak kiedyś telewizja, fotografia, samochody. Na rynku działa już bardzo wiele firm wykonujących fotorealistyczne wizualizacje różnych obiektów. Jak wykonywane są takie projekty?

Trójwymiarowe wizualizacje wykonywane są za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Jednym z popularniejszych aplikacji tego typu jest program firmy Autodesk o nazwie 3D studio Max Design. Jest to profesjonalna aplikacja posiadająca bardzo szerokie możliwości, pozwalająca na wykonanie zaawansowanych zadań.



Wykonanie projektu wizualizacji 3d polega na zaprojektowaniu sceny, czyli obrazu, który „widzi” komputer. Na scenie umieszczane są poszczególne obiekty w formie trójwymiarowych siatek przestrzennych. Każdy obiekt opisany jest parametrami, opisującymi jego fizykę (sposób integracji obiektu z otoczeniem), stopień odbicia, bądź przepuszczania światła, stopień połysk, materiał z jakiego obiekt jest wykonany itp. Dzięki tym parametrom komputer „wie” jak ma wykonać rendering sceny. Po dopracowaniu wszystkich szczegółów komputer renderuje scenę tworząc interesujący nas plik wynikowy. Dobrze wykonany projekt pozwala na uzyskanie fotorealistycznych wizualizacji 3D, które trudno odróżnić od rzeczywistości.



Proces renderowania, czyli generowania obrazu odbywa się za pomocą tzw. silników renderujących. Istnieje wile różnych silników renderujących różniących się czasem potrzebnym na wygenerowanie obrazu oraz jego jakością. Jak nie trudno się domyślić silniki tworzące najdokładniejsze, najwyższej jakości wizualizacje wymagają najwięcej czasu (np. V-ray lub najbardziej czasochłonne i tworzące najwyższe jakościowo obrazy -  Maxwell, bądź darmowy Indigo), a silniki szybko uwijające się z renderingiem generują obrazy o stosunkowo niskiej jakości (np. Mental Ray).


--
Stopka

Autorem artykułu jest Rafał - pasjonat grafiki, Internetu i generalnie informatyki.




Artykuł pochodzi z serwisu artykuly.com.pl - Twojego źródła artykułów do przedruku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz